BEREHAT SEBENTAR

Isnin, 11 Oktober 2010

BAS MAUT

Tak akan ada siapa yang akan naik BAS MAUT. Tapi sering kali dan saban kali berlaku juga kemalangan maut. Maklum sajalah bila bas yang kemalangan pasti besar jumlah korbannya. Salah satu punca dari banyak-banyak punca ialah kelajuan. Pada aku kelajuan pada setiap bas harus dikunci pada kelajuan maksimanya yang dibenarkan sahaja.
Kunci saja kelajuan bas pada 100 km/jam, tekanlah minyak sekuat mana pun kelajuannya terhad pada 100 km/jam. Dengan ini kelajuan sudah dapat dikawal. Sekarang dalam keadaan kelajuan yang tak terkawal walau ada tanda hadlaju yang dibenarkan, tetapi sipemandu masih boleh menekan pedal minyaknya rapat selaju mahunya.
Seringkali bila di atas lebuhraya kita memandu dengan kelajuan 110-120 tetapi bas-bas dengan selambanya memotong kita. Berapa kelajuannya ? sudah tentu lebih 120km/jam. Bukan setakat memotong tetapi memecut terus meninggalkan kita yang memandu kereta ni... Kalau nak kejar dan memotong balik mungkin kena pecut 140-150 km/jam...
Banyak lagi faktor-faktor lain tetapi rasanya faktor kelajuan adalah penting untuk dikawal secara teknikal/mekanikalnya, bukan setakat dengan stiker hadlaju atau amaran dan aduan sahaja. HENDAK SERIBU DAYA TAK HENDAK SERIBU DALIH.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan