BEREHAT SEBENTAR

Ahad, 27 Februari 2011

IRAMA DAN GENDANG LAMA....

Setiap kali datangnya musim memangkah, lebih-lebih lagi sejak akhir-akhir ni, semakin kerap didengarkan dendangan orang keluar parti. Tidak kira sedikit atau beramai-ramai pasti irama ini akan diperdengarkan. Dah lama aku perasan paluan gendang ini, dari zaman aku tak faham apa-apa pasal politik ( tidak berminat juga) sehinggalah aku terpaksa berfikir pasal politik ni. Tak ada modal lain ke?
Kalau nak diikutkan ramainya sudah ahli yang keluar dari sesebuah parti sejak dari dulu sampai sekarang, maknanya parti yang berkenaan sudah tidak berahli lagi, kalau ada pun tinggal ajknya sahaja. Tapi ini tidak berlaku pulak.... aku naik hairan. Apa betul ? atau tidak ? jika betul maka habislah ahli sebab orang tak akan berminat lagi untuk menjadi ahli sebab pengaruh melihat orang keluar parti. Jika tidak kenapa parti berkenaan terus bertahan dan ahli bertambah ramai ahlinya ? Mungkin juga ini adalah kesannya bila orang ramai mengetahui bahawa dakyah keluar parti beramai-ramai itu hanya cerita 'padi angin', jadi kesannya adalah sebaliknya. Memang siapa-siapa pun kalau acap kali sangat berasa ditipu.... maka peluang untuk orang yang menipu itu untuk menarik perhatian berkubur tanpa nesan.
Oleh itu wajarkah lagi irama dan gendang yang sama ditiup setiapkali musim memangkah tiba. Wajarkah juga menurap jalan sampai kedepan tangga rumah sehingga lewat malam hanya berlaku dimusim memangkah. Dalam keadaan dunia yang semakin terbuka, sumber maklumat yang semakin meluas ini kenapa masih tidak berubah. Oh ya! mungkin sebab dah tua.... orang tua dia malu nak berubah macam orang muda. Untuk kebaikan yang sebenar-benarnya sepatutnya apa salahnya ?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan