BEREHAT SEBENTAR

Isnin, 3 Januari 2011

KENAIKAN DAN KETURUNAN

Masih nak membincangkan akan hal kenaikan dan dipadankan pula dengan keturunan. Tahun baru sahaja melalui kenaikannya 3 hari yang lepas. Kenaikan tahun yang saban tahun disambut dengan meriah dengan kiraan menurun. Bermain bunga api menjadi satu kewajiban pada setiap kenaikan tahun. Lalu menjadilah ia sebagai contoh dan teladan. Sememangnya permainan bunga api ini satu pembaziran meski pun hasil kenaikannya ke udara dan letupan serta diikuti hamburan bunga-bunga api yang pelbagai formasi memukau semua mata yang memandang. Jelaslah kenaikan tahun dan bunga apa ke destinasinya menjadi aura pemukau sang warga penyambut yang bersorak sorai kegembiraan sehingga terlupa bahawasanya ada banyak lagi kenaikan yang sebenarnya meruntun hati dan perasaan.
Hati dan perasaan memikirkan tergamaknya pihak berkenaan membiarkan segala kenaikan berlaku secara bermaharajalela. Memikirkan juga nasib keturunan yang bakal meneruskan legasi marhain ini, apakah nasib mereka. Sejak berlakunya kenaikan demi kenaikan belum lagi kita terdengar akan berlakunya penurunan. Perjalanannya seperti satu hala sahaja, naik dan terus naik. Kenaikan ini adalah tidak seimbang dengan perolehan untuk menampung kenaikan. Timbul persoalan yang dilontarkan, apakah benar mereka yang mengurus perkara ini tidak menguasai ( bagi pihak marhain) tetapi sangat menguasai ( bagi pihak kroni).
Kita mengkhuatiri kenaikan mega ini bakal mengundang masalah sosial yang lebih meruncing. Apabila wang tidak pernah cukup (bukan untuk bermewah, sekadar perbelanjaan harian ) amatlah kita khuatiri kadar jenayah akan berlipat kali ganda peningkatannya. Maklum sajalah, nak beli susu anak, bekalan makanan harian, wang belanja sekolah anak, ubat-ubatan untuk sakit demam semuanya memerlukan jumlah wang banyak juga. Dalam kepayahan dan terdesak manusia boleh bertindak diluar batasan melakukan jenayah seperti ragut, samun, curi, rompak, pelacuran dan berbagai penyakit sosial lain.
Sekarang sahaja kita sudah dengar banyak berita tentang pelajar-pelajar IPT melacur untuk menampung perbelanjaan pelajaran mereka. Apakah ianya akan berganda jumlahnya memandangkan keadaan semasa yang tidak reda-reda. Amatlah menyedihkan jika kita mendabik dada menjadi negara maju tetapi masalah ketidakseimbangan sosial terus berlaku. Sikaya bertambah kaya, yang susah bertambah miskin.
Kenaikan demi kenaikan membuatkan kita risau nasib diri dan keturunan. Keluaran dengan perolehan sangat semakin tidak seimbang. Yang keluar lebih banyak berbanding perolehan. Adalah didoakan mata-mata mereka yang kurang jelas berubah menjadi jelas sejelas2nya untuk melihat lantaran menilai semula hala tuju diri yang membawa pengaruh besar dalam kehidupan bermasyarakat hari ini. KENAIKAN !! KETURUNAN ?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan