BEREHAT SEBENTAR

Khamis, 17 Disember 2009

NAK BERUBAH? JANGAN BANYAK ALASAN...

Nak berubah atau nak mengubah haluan perjalanan hidup jangan terlalu banyak alasan.... nanti terlepas pulak simpang jalan yang membawa kepada perubahan. Perubahan apa? Berbagai-bagai bentuk perubahan boleh disingkap. Sejauh mana sebenarnya seriusnya kita ingin membuat perubahan cara, halatuju, gaya dan lain-lain dalam meniti kehidupan.
Cakap senang.... aku nak berubah!... kau mesti berubah!...kita mesti berubah!... bila nak berubah!... mulai bila?... sekarang?...esok?...minggu depan?...bermula tahun depan? Hidup kita menuju destinasi... hidup tanpa destinasi ibarat kapal hilang haluan hilang panduan... Apa pun destinasi ditetapkan yang ingin dicapai dalam kehidupan ini pastinya ianya menuntut usaha dan pengorbanan. Kuat kita berusaha dan sentiasa bersedia dan sanggup berkorban maka destinasi yang ingin dituju semakin cepatlah ia sampai.
Masalahnya sekarang kita tidak memikirkan jalan-jalan yang boleh kita ambil dan bertindak.... terlalu banyak mencari dan mencipta alasan. Ini masalahnya ... hendak lain buat lain. Memang dunia realiti di luar sentiasa menguji dan memberi cabaran yang silih berganti... ini kerana agar kejayaan mencapai destinasi yang ditetapkan nanti menjadi satu kenangan terindah dan manis. Lebih sukar dicapai lebih manislah nanti ingatannya, lebih tinggilah nilai nostalgianya.
Apa yang korang nak berubah tu aku tak tahu... tapi berubahlah jika keadaanya sudah memerlukan korang untuk berubah.Tak kiralah perubahan yang korang buat itu apa ertinya atau tiada ertinya. Yakin...berani... realistik... apa lagi masalahnya? buat jer la perubahan tu... asal saja ia membawa kebaikkan. Jangan banyak mencipta pelbagai alasan... sebaliknya cari dan galilah sebanyak mungkin jawapannya. Jawapan-jawapan inilah yang akan membawa kita kepada pencapaian matlamat dan begitulah sebaliknya.
Cukup selesakah dengan apa yang korang ada? fikir-fikir tengok.... ada mata cuba tengok... ada telinga cuba dengar... ada mulut cuba luahkan... ada otak cuba renung-renungkan....
wallahhualam..... wassalam...
untuk semangat.... woooooooooo.!!!!! steadyyyyyyyy!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan