BEREHAT SEBENTAR

Sabtu, 22 Mei 2010

ELEKTRIK... MAHALNYA !!

Sejak dua menjak ni aku macam perasan dan sangat perasan tentang bil letrik aku yang sangat melambung. Nak kata aku ada tambah pasang penyaman udara.... takda. Lain-lain sama seperti sebelumnya juga... nak kata ada pertambahan penghuni pun tak ada juga... Jadi dimana datangnya pertambahan bil ni.... bukan sikit tapi boleh tahan banyaknya.... kebiasaannya penggunaan sekitar RM50-60 sebulan tetapi sekarang melonjak melebihi RM 80 sebulan... nak kata kesan masa musim panas tempohari ( sbb guna kipas angin hampir 24 jam) dulu sekitar RM 70 jer...
Bila aku semak tarif yang dicatat dulu dan sekarang tak da pulak perubahan... tarif blok penggunaan tu semua orang maklum ... kenapa sekarang boleh melonjak bil aku ni... bukan aku jer yang perasan hal ni... tapi rakan-rakan lain pun.... yang ada guna penyaman udara dulu dia orang biasa kena RM 80 -90 sebulan sekarang dah melonjak ke RM 100 dan ke atas.... walhal mereka ini sepatutnya konsisten bilnya sebab penggunaan penyaman udara semasa atau diluar musim panas hampir setara... mungkin musim hujan kurang lagi... tapi kenapi bil semakin melambung....
Jin apa yang TNB lepaskan dalam sistem bekalan elektrik ni aku pun tak tau.... Ka tempohari ada dibuat pengumuan naik tarif dibuat tapi aku tak perasan... tapi tak kan tak dak kecoh oleh orang-orang lain tentang kenaikan tarif kalau ada.... khabar angin kenaikan tarif ada aku dengar, cuma yang rasminya macam tak ada dengar...
Apa pun membayar bil elektrik sekarang memang sakit sebab biasa bayar sekitar RM 50-60 tetapi sekarang dah kena bayar RM80 - 90 sebulan.... kenaikan 60-80 %... fuh!! Macam mana dengan bil elektrik rumah anda? tak naik? kalau tak naik bagus la... tapi kalau naik ? Apa jawapan disebalik misteri/magis ni... kalau menguntungkan kita tak pa gak... ni semakin membebankan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan