BEREHAT SEBENTAR

Selasa, 3 Mei 2011

HIDUP YANG TIDAK SEIMBANG

Apa yang tidak seimbang? perbelanjaan harian dengan kadar pendapatan. Sudah amat sangat tidak seimbang. Namun dipihak kerajaan perkara ini seperti tidak ada usaha untuk membantu rakyat. Dikala harga minya dunia naik, harga minyak kita turut akan dinaikkan, tetapi dikala harga minyak dunia turun, harga minyak kita tidak juga turun. Tidak ada alasan diberikan pun, malahan tidak juga ada sebarang ulasan tentang penurunan harga. Aku bukanlah pakar ekonomi yang bijak pandai tetapi berfikir paras pemikiran aku tentang ekonomi ni, keadaan sudah sangat tidak ada seimbang.
Perbelanjaan harian meningkat berkali ganda sudah sejak sekian lama, namun tiada diikuti dengan penyeimbang dari segi pendapatan. Tidaklah nampak kesungguhan dimata aku usaha pihak berwajib untuk betul-betul membantu/membela rakyat yang semakin tertekan. Apa lagi yang dinantikan? Kesungguhan rakyat melaksanakan tanggungjawab usahlah dipersoalkan, ketika ini ingin pula kita melihat kesungguhan pihak berwajib menggunakan kuasa yang ada untuk benar-benar memberikan nilai kesejahteraan kepada rakyatnya.
Nasi yang sedang ditanak sekarang ini sudah ada dalam dua keadaan, satu sudah hampir menjadi bubur, dan satu lagi sudah semakin hangus.... fikirkanlah....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan