BEREHAT SEBENTAR

Isnin, 21 Jun 2010

CUTI-CUTI MALAYSIA...

Gambar ni patut last sekali sebab destinasi terakhir tapi sebab
aku rasa syok aku letak kat atas . Kari Corner....



Bunyi macam best, tp memang best pun sebab tak gi jauh... takat penang jer, kawan-kawan pun ada gak yang gi Penang tapi tak pasti depa pi hari apa, dan ada kawan tu baru beli satu DSLR Canon, baguih ha... tambah lagi satu kawan kamera. Memenuhi cadangan ahli keluarga lalu ku bawa ke Penang sesambil aku bleh mancing, bebudak bleh main air, bleh makan kat tepi laut... lalu perancangan diatur. Hari Rabu mggu lepas lebih kurang jam 7 pagi dah gerak ke Penang tapi kenalah pulak singgah kat kampung sebab aku tertinggal kotak alatan mancing aku kat sana masa mancing udang. Kona pi Bagan Serai dulu la.... singgah pekan Bgn Serai pekena apa yang patut pastu terus gerak ke Penang.


Sampai lokasi yang pertama kat pantai tepi kilang... tak ngancam sebab anak-anak tak boleh beraktiviti.... tukar lokasi gerak ke Tanjung Asam/Gertak Sanggul.... tang ni jumpa tempat sempoi.... ala-ala teluk mcm dkm filim kat hawaii pun ada aku rasa.... Apa lagi layanlah aku dgn batang pancing aku... walau aku tau tak berapa nak boleh harap pun mancing kat sini tapi lebih baiknya anak-anak dapat layan main air laut....


Mai belah petang air pasang kuat... kena cabut awal ni.... nak balik awal lagi... singgah pulak ke Muzium Perang Terbesar dan Original kat area apa ka nama tah lupa la pulak nama tempat tu... Muzium Perang ni pernah ditonjolkan dalam majalah 3 kalau tak silap aku dulu.... Mengikut cerita Ah Soo yang jaga kat depan walau pun perang dah lama habis... tempat tu terbiar selama sejak habis perang sehinggalah ia dijadikan Muzium Perang pada tahun 2002.... kira lama jugak la tempat tu terbiar...


Lokasi mmg strategik sbb atas bukit... masih banyak peninggalan perang yang dapat dilihat disini... kubu, barack dan macam2 lagi... kalau tak silap aku kubu ni British buat dan bila Jepun mai serang tanah melayu waktu tu kubu ni jatuh ketangan jepun.... ada la ditunjukkan kesan/tempat penderaan jepun....


Lebih kurang 3 jam masa kat muzium ni... kami pun gerak balik.... yang lain2 layan gambak jer... balik singgah pulak kari corner... kat sempadan... pekena kari semilang.... ok gak... dah banyak kali lalu lalang tapi tak penanh singgah.... kali ni singgah.... memang best la... dan ada lagi yang aku nak pekena kat situ... Melangkah balik lebih kurang jam 8.30 malam dengan niat akan datang lagi ke Kari Corner.....tunggu aku mai hantak duit lagi....


War Museum WorldWar2...Penang


Tu dia pedang Jepun duk tegantung... potong kapara...nehhh!!


tinggalan kekejaman WW2

barack tentera ada 3 ke 4 teres kat bukit tu... semua masih elok


Ni tah tempat apa tapi lebih kurang mcm panggung aniversari kot zaman tu...


senjata dan kubu tinggalan


masa lawatan tu hujan la pulak.... ni dalam kubu
kat belakang tu bergeril besi tempat masuk dan keluar bekalan dari bawah tanah...


suasana bawah tanah tempat simpanan senjata dan peluru
ada ruang mcm cerita Nujum Pak Belalang lah pulak...
ampunkan penunggu gua!...ampunkan kami penunggu gua...!



laluan bawah tanah tempat perlindungan, stor, bilik mesyuarat
semuanya keadaan asal... kedalaman lebih kurang 15 kaki bawah tanah...



sebelumnya berkelah di Tanjung Asam


memang best kat sini pantai yg agak tersembunyi wlu tak sesuai
untuk mandi manda... bebudak bolahlah takat kat gigi air....



rondaan sehingga ke akhir jalan di Gertak Sanggul... tak nampak gertak dan
tak jumpa sanggul kat sini... jalan di belakang menunjukkan U turn.
nota :
1. blogger tidak bermaksud untuk mengubah sebarang fakta tentang kunjungan di muzium perang. Catatan hanya berdasarkan pemerhatian dan penerangan. sebarang kesilapan adalah amat dikesali kerana ini adalah tempat bersejarah.
2. tahniah kepada Lan SMR dengan kamera barunya.... bolehlah pi nembak tang mana-mana...

2 ulasan:

  1. gambar kari coner tu hang letak atas pasal dlm byk2 gambar,,, tu yg paling menarik perhatian,,,
    membuatkan perut teman berkeroncongan ala-ala dangdut,,,

    BalasPadam
  2. hehe... hg dah pun pi sana... hg tau la rasa dia... bagi aku ok la... ada lagi makanan lain yg nak kena try kat situ.... sup dia nampak mcm sedap... kari semilang kira kena citarasa jugak... apalagi keroncong dangdut ... pi sumbat la...

    BalasPadam