BEREHAT SEBENTAR

Jumaat, 25 Disember 2009

Tak perlu sempurna untuk bermula, TAPI Harus bermula untuk SEMPURNA

Pagi semalam aku bersarapan bersama seorang sahabat. Kami masing-masing menikmati hidangan pagi popular orang Malaysia... roti canai garing (aku) dan banjir (sahabatku)... masing-masing pekena teh 'O'... Sedang kami minum-minum makan-makan sambil berbicara soal kehidupan dan perlunya nilai kehidupan ditingkatkan kerana persekitaran semasa yang begitu cepat berubah yakni segala kos makin meningkat dan terus meningkat... sedangkan pendapatan bulanan yang tetap nilainya semakin mengecil.... keluarga semakin membesar... perbelanjaan bertambah besar... hebatnya pendapatan statik tak boleh berkembang melainkan menguncup.
Dengan kenaikan pendapatan hanya RM 90++ setahun amatlah tak berpadanan dengan kenaikan sara hidup yang semakin menggila. Siapa berani kata ini kedudukan selamat dan selesa untuk meneruskan kehidupan.... Sesuatu perlu dilakukan untuk mencari sumber tambahan.... sedang kami asyik berbincang tiba-tiba aku terlihat kelibat seorang otai yang seperti aku kenali... semakin dia datang hampir sah... aku kenal otai ni.... c.gu aku masa sekolah rendah 30 tahun lalu... kami pun bertegur sapa maklumlah agak lama tak berjumpa... c.gu ni seingat aku masa dulu-dulu lagak penampilannya tak ubah mcm bintang hindustan samy kapoor bukan bintang jalan raya samy velo. Isterinya juga seorang guru lagak uji rashid ketrampilannya. Sekarang dah jadi otai... datang ke kedai pagi tu pun dengan cucu tersayang... saja aku usik... anak ke tu? hish!!... katanya mana ada dah.... aku usik lagi... mana tau... kot dengan ibu baru ke...hehehe.... usikan mesra bekas anak murid...
Kemudian aku tanya macam mana 'life'nya... dia kata bolehla... ayat yang agak berbisa aku dengar keluar dari mulutnya... korang masih bekerja ni okla... bagusla... masih laku dimata bank-bank... aik lain macam jer bunyi.... dalam hati aku berkata... lalu aku tanya lagi... apa yang dia buat sekarang.... katanya hanya menguruskan kebun buah-buahan.... tak pasti aku kebun buah apa? luas mana? sebab tak tertanya... itulah saja aktivitinya sehari-hari katanya...katanya dah lebih 5 tahun dia berpencen... lalu dia berpesan kepada kami berdua.....selagi masa masih ada... peluang masih luas dan ada pelbagai pilihan untuk diusahakan...katanya BUATLAH SESUATU DARI SEKARANG UNTUK PERSEDIAAN MASA DEPAN YANG LEBIH BAIK...katanya.... kerja yang ada hanya sekadar cukup-cukup kadang-kadang tak cukup-cukup juga untuk menampung hidup semasa... apa lagi untuk hari tua nanti......25 tahun dulu pergi pasar bawa duit RM10 boleh penuh bakul sekarang RM50 baru penuh mungkin dan aku bayangkan lagi 20 tahun mau RM 120 kot baru nak penuh bakul.... mak aiiii..... masa tu kalau dapat saguhati RM 200K pun mcm dapat 20K sekarang jer... itu baru cerita nak penuh bakul pi pasar.... belum lagi duit ubat... dan lain-lain.... YANG KITA DUK RASA SELESA SANGAT SEKARANG NI .... TAK TERPIKIR KER KITA KEADAAN MASA TU.... aku ambil iktibar pesanan dari bekas guruku yang ku hormati sehingga hari ini.... itulah dia seorang c.gu atau guru..selamanya dia akan seorang guru.... bersedialah katanya secukupnya untuk menghadapi hari tua.... jangan terlalu berharap dengan orang.... berusahalah sendiri untuk menyediakan sesuatu yang sesempurnanya... Jadi tak salah la dengan tindakan yang sedang aku dan sahabat aku lakukan sekarang... nampaknya kami tak akan pandang kebelakang lagi.... yang dah lepas biar ia berlalu... pandang kedepan dan pacu usaha untuk mendapatkan kehidupan sesempurna yang boleh... HARI INI KITA TIDAK PERLU SEMPURNA UNTUK BERMULA TETAPI KITA HARUS BERMULA UNTUK SEMPURNA....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan