BEREHAT SEBENTAR

Isnin, 16 November 2009

TONGKAT ALI VS LONG JACK

Tongkat Ali vs Long Jack


Tetibanya aku dapat idea nak ulas fasal beberapa perkataan tentang satu benda yang bernama melayu dan juga ada bernama matsalih @ omputih.
1. Tongkat Ali- tak dapat aku pasti dari mana asal usul nama ini, mungkin orang melayu pertama yang jumpa pokok ini adalah bernama Ali. Biasanya begitu..... Takkan Azizan yang jumpa atau Aziz atau Sham atau Azaini yang jumpa n baik hati sangat dan letak nama Ali. Dah tentu jadi nama tongkat Azizan, tongkat Aziz, Tongkat Sham hatta tongkat azaini. Tapi rasanya kalau nama-nama lain ni yang jumpa , dan letak nama depa, mcm tak sedap bunyinya berbanding nama tongkat ali. Yang lagi aku pelik bila mana pulak ada jugak ia bernama Long Jack. Langsung tak dak kena mengena dengan nama Ali. Kalau diletak nama Long Ali kan ok!.. kita dah ada nama long-long lain seperti tokoh dalam sejarah negara seperti Long Jaafar, Long Piah (yg ni tak sejarah kut) Long Pasia...nama tempat. Jadi sini persoalannya mana mai nama Long Jack? kat amerika ada ka pokok @ tumbuhan yang sama mcm tongkat Ali yang dijumpai oleh orang bernama Jack. Mana mai? mana mai? sapa yang boleh bagi jawapan ni? Atau memang orang kita Melayu ni yang suka n pandai-pandai pi letak nama long jack atas alasan nak komersial ? Apa nama melayu tak cukup komersial ka? Kita pi tempat depa ada ka benda-benda depa yang depa ada bagi nama ikut nama kita? Kita yang nampaknya terhegeh-hegeh nak buat @ nama depa.... sebagai contoh :

Bota disamakan Boston
Parit disamakan Paris
dan mungkin ada lagi nama-nama lain yang lebih kurang sewajarnya.

Ok.... aku harap janganlah pulak ada mana-mana rakan blogger yang terasa pulak baca N3 aku ni, cuma sekedar nak mengetuk minda kita. Minda kita ni kalau asyik jalan lurus ja kalau tak langgar 'gon' ( perkataan ni pun mana mai) tak syok la pulak. Kalau rajin fikir-fikirkanlah kalau malas just baca n lupakan saja....cukup sekadar mengisi masa senggang anda.
Lepas ni aku cuba lagi buat N3 yang satu benda tapi ada dua nama melayu dan omputih yang something special,unik tapi kedua-dua nama tak da persamaan langsung atau benda tu tak ada disalah satu negara tapi bernama dua.
Hahaha.... jangan pening2...
Wassalam

3 ulasan:

  1. Kalau tak silap dalam pengetahuan aku yg cetek ni, 'jack' tu dlm bahasa slanga omputih adalah 'anu'....jadi kalau long jack maknanya panjang 'anu' la kut...wallahualam..

    BalasPadam
  2. haha... ya ka? aku tau jack tu nama orang ja... omputih mmg pelik2 ada nama teaspoon.... translate kita jadi suduteh la... southgate.... pagarselatan...

    BalasPadam
  3. jai satu lagi kalau jackfruit takkan buah'anu' kot?

    BalasPadam