BEREHAT SEBENTAR

Sabtu, 12 September 2009

KAH! KAH! KAH! LAWAK! LAWAK!...


Buat ringankan kepala yang berserabut, buat tenangkan fikiran yang kusut, marilah menghayati kisah-kisah yang....kah! kah! kah!..... lawak ! ...lawak !.... apa! tak lawak?... kah! kah! kah!.... macam ni punya cerita pun tak lawak lagi..... kah! kah! kah!... memang sah anda ada masalah besar menjelang raya ni.... apa pun layannnnnn..... zasssssss....

Lawak 1.

Murah

Sebelum ke Eropah untuk urusan perniagaan, Jamil singgah di sebuah bank di ibu kota bagi mendapatkan pinjaman segera RM 15K. " Encik.... pinjaman ini perlukan cagaran..., apa yang encik nak cagarkan? tanya eksekutif pinjaman bank tu.

"Kereta Rolls Royce saya, ... ini kunci, " kata Jamil.

Selepas menandatangani surat perjanjian, eksekutif itu memandu kereta Rolls Royce berkenaan ke kawasan letak kereta bank di bawah tanah. Kemudian menyerahkan RM 15K kepada En. Jamil



hik! hik! hik!...( kontrol ayu)

Dia minggu kemudian, En. Jamil kembali dari eropah dan terus ke bank untuk melangsaikan pinjaman serta mengambil keretanya semula.

"Pinjaman encik keseluruhannya RM 15K dan faedahnya 25.50" kata eksekutif itu. Jamil kemudian menyerahkan sekeping cek kepadanya. " Setahu saya encik jutawan terkaya di bandar ini, mengapa encik perlu meminjam RM 15K dari bank?" tanya eksekitif itu.

Jamil berpaling dan sambil tersenyum berkata " Mana ada tempat yang selamat dan murah untuk meletakkan kereta di Kuala Lumpur. Hanya RM 25.50 untuk dua minggu. " jawabnya...

lawak dak ? lawak dak? ... ha ha ha... lawak!... tak lawak!.... ada lagi ... jom layan....


ekek kek kek kek....


Lawak 2

Anak Kembar

Empat orang bakal ayah menanti dengan penuh gelisah di bilik menunggu di hospital, sementara isteri masing-masing berjuang untuk melahirkan anak.

Selang beberapa minit selepas itu , seorang jururawat keluar dan memberitahu ayah pertama, " Tahniah awak telah menjadi ayah kepada anak kembar!!"...... " Mungkin satu kebetulan, saya bekerja di Twin Star Enterprise" kata si ayah pertama.

Kemudian keluar jururawat lain dan memberitahu ayah kedua, " Tahniah, encik mendapat anak kembar tiga! "......" Yahoo... mungkin satu kebetulan saya bekerja di 3M Corporation, " kata si ayah kedua kegirangan.

Sepuluh minit selepas itu keluar jururawat lain dan memberitahu ayah ketiga, " Syabas, isteri saudara melahirkan anak kembar empat ! ".... " Alhamdulillah...., mungkin juga satu kebetulan saya bekerja di Four Season Hotel" katanya bersyukur.

Pada waktu itu si ayah keempat mulai kelihatan resah gelisah yang amat sangat dan jadi tidak menentu. Semua ayah yang menunggu bertanya : " Kenapa nampak cemas dan risau sangat ?" Jawab ayah keempat, " Saya tidak risau..... cuma.... saya bekerja di seven-eleven" katanya....
kah! kah! kah! lawaks! lawaks!.... kah! kah! kah!..... tak lawak lagi ? yang seterusnya ni kot lawak....


mhuahaahaha... mhuahahaaha...
Lawak 3.
Telur dan Wang

Sejak lebih sepuluh tahun berumahtangga Jamilah memang mengesyaki suaminya ada menjalin hubungan sulit dengan wanita lain, tetapi dia tidak pernah ada bukti.
Suatu hari Jamilah membersihkan bilik tidur mereka dan ternampak satu kotak hitam yang tidak pernah dilihatnya sebelum ini. Dia membuka kotak itu, di dalamnya mengandungi dua biji telur dan wang tunai berjumlah RM1500.00

"Apa makna semua ini bang ?" tanya Jamilah kepada suaminya bernama Megat.
Wajah Megat pucat dan panik

" Biarlah abang berterus terang, sebenarnya setiap kali abang ada kekasih, abang akan letak sebiji telur dalam kotak ini. Ia sebagai tanda penyesalan abang, " katanya.
Jamilah terdiam. Selepas lebih sepuluh tahun, suaminya hanya menyimpan dua biji telur. Hati Jamilah tidak begitu kecewa....
" Habis RM1500.00 ni apa pulak?" tanya Jamilah yang masih belum berpuas hati.
Megat sekali lagi panik.
" Sebenarnya, bila cukup satu dozen, abang akan jual telur ayam tu dan duitnya abang simpan dalam kotak ni...." katanya..
kah!.... kah!....Kah!...... kena kiralah berapa kali dah si Megat ada kekasih sampai bleh kumpui RM1500.00.... kah! kah! kah!... boleh beli frame basikal Corratec ooo.... kah!... kah!... kah! tak lawak lagi ka.... nak lagi cerita lawak?..... lain kali la pulak.... cukup dulu tiga cerita.... ada lagi 30 cerita lawak.... tak lawak.... ikut persepsi dan mood waktu hampa bacalah... kalau baca tanpa penghayatan.... kot jadi tak lawak lah....

Cerita dan watak dalam leretan lawak ni adalah rekaan semata-mata dan tidak ada kene mengena dengan sesiapa jua sama ada yang masih hidup atau telah mati.... ada pun ianya berlaku... itu hanyalah kebetulan.... ( cewah... mcm dalam tv pulak dah)


Sekadar berkongsi rasa dan cerita.... semoga ianya mampu membuat anda tersenyum...jumpa lagi... wassalam...
Barilaan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan