BEREHAT SEBENTAR

Ahad, 6 September 2009

Ber1 Sayang Malaysia


Keadaan jadi keliru dan mengelirukan. Semakin kononnya kita menuju ke arah menjadi 1Malaysia tetapi semangat pentingkan diri semakin membuak-buak. Menyalak melalak seperti kerasukkan. Tidakkah boleh perkara yang serumit mana pun dibincangkan sebaik-baiknya dengan semangat penuh harmonis. Negara ini bukan Ahmad alBab sorang yang punya. Ini hakikat. Kalau semangat ganas seperti ingin menerkam seperti yang ditunjukkan oleh mereka-mereka itu sampai kiamat pun tak akan tercapai matlamat 1Malaysia.

Kita nak hidup aman... orang lain pun nak hidup aman. Kita nak hak kita buat itu dan ini, orang lain pun dia nak hak dia buat itu dan ini. Kita kata negara ini tanah tumpah darah kita yang punya, orang lain pun kata negara ini juga tanah tumpah darah mereka juga. Kita kata kita menyumbang kepada negara, orang lain pun kata mereka ada juga menyumbang pada negara. Kenapalah sempit sangat pemikiran orang-orang ini. Kenapa disaat rakyat kelihatan semakin bersatu disebaliknya ada segelintir umat cuba membuat onar. Matlamat 1Malaysia kabur jika pembuat onar ini dibiarkan melata. Dibawa berbincang tapi menyerang, diminta beradap tetapi biadap.

Marilah kita muhasabah diri, hebat sangatkah kita sehingga tidak menghormati orang lain. Aku rasa orang yang benar-benar hebat, adalah orang yang dipandang hebat dengan penuh penghormatan oleh orang lain. Orang yang palsu kehebatannya adalah kehebatan yang terpaksa ditelan oleh orang lain atau pun kehebatan sekadar hambatan kepada wang ringgit dan kebendaan. Negara ini negara Malaysia, aku, kau dan mereka dilahirkan disini. Negara ini negara milik aku, kau dan mereka. Marilah kita jaga dengan sebaik-baiknya negara milik aku, kau dan mereka. SAYANG MALAYSIA, SAYANG JUGA AKU, KAU DAN MEREKA.
.... peeeaaasstttt... no provokasi, no fight-fight...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan