BEREHAT SEBENTAR

Ahad, 20 Mac 2011

MEMANG BENAR ....

Suka tak suka, mahu tak mahu memang benar slogan "Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan" sering menjadi kenyataan. Saban hari kenyataan demi kenyataan dapat dirasai. Mungkin ramai yang memahami secara berlainan dengan slogan keramat ini. Yang ramainya yang aku rasa adalah pemahaman seperti ini rakyat akan diberi keutamaan dari segi keselesaan hidupnya, keselamatan hidup, kebebasan hidup dan lain-lain. Pendek kata rakyat seluruhnya tidak akan merasai tekanan dan kesusahan dalam kehidupan harian hari ini. Pencapaian diutamakan tak perlulah diulas.
Akan tetapi bila meneliti nada arus kehidupan hari ini dengan serba serbinya meningkat kecuali pendapatan yang tidak meningkat rasanya seperti ada kekurangan sesuatu pada slogan ini. Kalau hendak seperti yang telah digambarkan diatas adalah amat bercanggah sekali. Apakah slogan itu seperti ini lengkapnya : Rakyat didahulukan :
1. menanggung segala kesusahan dan kepayahan
2. menerima segala kenaikan kos sara hidup
3. merasai derita yang semakin memerit
4. untuk dimomok dengan cerita hantu bawah pokok
5. untuk menolak segala pembaharuan yang lebih baik untuk rakyat
Janganlah ada yang melenting atau marah dengan cetusanku ini. Baca seadanya jika lalu, kalau tak lalu , abaikan saja. Ini adalah realiti kehidupan hari ini. Sejak 2 hingga 3 tahun kebelakangan ini kita lihat contoh harga ikan, dulu ikan kembung sekilo sekitar RM5 - RM6 sekilo sekarang mencecah RM10 sekilo. Ayam dulu ( bukan 10 tahun dulu tapi 3 tahun dulu) RM4.20 sekg tapi sekarang RM 7.50 sekg.
Sekadar menyebut 2 harga barang keperluan ini, apakah pihak berkenaan tak sedar atau buat-buat tak sedar. Kenaikan kos hampir 100%. Siapa nak menafikan ini ? Sebagai insan yang berakal, kita bukan nak melawan tetapi tak ingin rasa diperbodohkan. Perlulah difahami perkara ini dengan sewajarnya dan tidak secara membabi buta. Kenapalah masih ramai yang tak celik akan perkara ini. Sesuatu perlu dilakukan. Yang duk sibuk berjuang kononnya untuk rakyat ni berjuanglah betul-betul untuk rakyat, bukan nak mengenakan rakyat. Kita tunggu dan lihat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan