BEREHAT SEBENTAR

Isnin, 10 Januari 2011

UNTUK SEJAHTERA... APA SALAHNYA ?

Untuk lebih mensejahterakan keluarga terutama anak-anak, apa salahnya ayah melakukan perubahan yang pada fikiran ayah akan menyusahkan keluarga. Tak mengapalah jika ayah tidak atau akan kurang kelihatan bergaya diluar tetapi rumahtangga ayah sejahtera, makmur dan bahagia. Apa guna keluarga kita kelihatan bergaya tapi hakikatnya disebaliknya. Belanja sekolah dicatu, makan minum dicatu, tiusyen tak boleh dan macam-macam lagi.
Apasalahnya ayahanda rendahkan keegoan diri dengan melihat contoh ketua keluarga lain yang tidak kelihatan terlalu sofistikated tetapi tetap berdaya maju, makmur dan bahagia keluarganya. Perkembangan anak-anak juga tidak tersekat. Ayahanda menyuruh anak-anakanda berubah cara hidup sedangkan ayahanda masih dengan cara hidup yang sama. Apa salahnya ayahanda berkorban ego, keseronokan dan lain-lain demi anak-anak dan keluarga keseluruhannya ?
Lihatlah anak-anak jagaanmu sebagai satu pelaburan jangka panjang yang tidak pernah akan merugikanmu. Buka mata, buka hati seluas-luasnya.... lupakan seketika gaya kebiasaan ayahanda sekarang. Marilah bersama mengorak langkah yang belum terlewat untuk membetulkan kesumbangan. Sebelum terlewat..... kiranya ayahanda terus melangkah dengan cara yang sama ... jangan terkejut pabila ayahanda menoleh kebelakang sebenarnya ayahanda telah keseorangan....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan