BEREHAT SEBENTAR

Rabu, 15 Disember 2010

KESEMPATAN DALAM KESEMPITAN

Selalunya wujud kesempatan dalam kesempitan. Oleh itu bagi mereka yang suka mengambil kesempatan, iktibarnya adalah mewujudkan sebanyak mungkin kesempitan. Dalam kesempitan itu ada pelbagai perasaan takut yang wujud ( agar terus rasa terhimpit). Pelbagai kesakitan, kesusahan, kesengsaraan, kemiskinan, kelemahan, kemunduran, penindasan dan pelbagai lagi ke.. dan ...an terus dimainkan secara visual mahupun secara pendengaran.
Manusia yang dalam kesempitan selalunya akal fikirnya menjadi kelam kabut, celaru dan mudah untuk dimanipulasikan. Manusia yang akan mengambil kesempatan akan mencipta apa jua jalan agar wujud seluas-luasnya ruang kesempitan agar mudah ia mengambil kesempatan. Titik lemah dalam pemikiran inilah yang banyak mendatangkan keuntungan kepada mereka yang kadang kala kita kata sebagai tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan.
Teori ini adakah ianya akan selamanya berjaya ? Zaman dah berubah. Manusia yang masih lagi percaya dalam kesempitan itu ada kesempatan mungkin akan tersilap membuat percaturan. Mengena tidak semestinya berpihak lagi pada yang mencipta kesempitan kerana mereka yang ditarget akan terkena juga sudah bijak untuk mengenakan.

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum wrt.Dua kata kunci yg menarik perhatian dan minta saya ialah;"..pelbagai perasaan takut yang wujud",.dan "..mudah untuk dimanipulasikan.",.
    Saudaraku,membicarakan 2 kuncikata tersebut telah membawa ingatan saya kepada guru saya..katanya,keujudan rasa takut ini telah dimanipusikan secara maksima oleh golongan elit dunia.Bila mana penganut kristian selepas WW1 dan WW2 ditanam dgn rasa takut atas dosa mereka krn menghapuskan kebobrokan Yahudi hingga tertanam disanubari mereka akan dosa dan membuahkan rasa simpati kepada Yahudi.Dan ini(peluang/kesempatan) digunakan sepenuhnya oleh elit Yahudi utk menguasai dan memanipulasi negara penganut kristian baik dari sudut ekonomi,sosial dan politik.Inilah kaedah elit Yahudi bagi menguasai dan terus berkuasa(sebenarnya) di negara-negara eropah dan amerika hingga menjalar ke benua afrika arab,asian..merentas lautan.
    Dan kaedah ini digunapakai oleh pemain politik secara maksima..maka tidak hairanlah..lahirnya ungkapan keramat.."kamu mane tau..kamu tak pernah hidup di zaman Jepun dulu..",."..kamu mana faham..susahnya nak merdeka dulu',..dan segala mana pernah,kita udah biasa,kita udah aman,kita kena itu..kita ini dan lain2 yg sentiasa didendang dengan kepelbagaian ritmanya...
    Saudaraku,inilah titik lemah dalam diri.Inilah yg melemahkan..inilah yg membantutkan langkah.Teori mewujudkan rasa sempit,sengsara,derita,..secara praktikalnya telah pun terbukti kesannya.Bagi untuk mengekalkan penguasaan terhadap minda,jiwa dan jasmani maka kaedah ini dipergunakan secara giat..baik halus atau pun kasar..bergantung kepada corak apa yg mahu dikuasai oleh pemburu penguasaan.
    Saudaraku,membuka minda serta memerdekakan jiwa adalah jihad yg panjang.Langkah pertama dan istiqamah serta semangat yg jitu adalah penting selain itu berserahlah kita segala kepada Allh SWT.
    Akhirkata kali ini..moga2 Allah merahmati dan memberkati kita.

    BalasPadam
  2. jika titik lemah yang sama masih jadi tumpuan serangan MEREKA maka biarkan ia menjadi mimpi ngeri disiang hari. Kerana kita sebenarnya telah dan terus menggarap untuk cekal berdiri dititik kekuatan yang sedang mengumpul. Kekuatan ini bakal meledak bila tiba masanya.Kekuatan ini wajib diseratakan limpahannya. Agar tiada lagi yang merasakan kesempitan yang amat sangat didalaman. Biarlah diluaran masih kelihatan lemah sebagai tipu daya menghelah.

    BalasPadam