BEREHAT SEBENTAR

Selasa, 1 Jun 2010

HARIMAU DAH BALIK

Harimau Muda yang dihantar ke liga Slovakia dah balik. Balik membawa 3 kemenangan dan 11 kekalahan sepanjang berkampung di sana selama 3 bulan lebih kurang. Usah dikata kos mereka di sana sebab aku pun tak tau... cuma aku tertarik dengan ulasan Ketua Jurulatih Mohd Azrai Khor yang berkata persaingan di sana sungguh fizikal, taktikal dan tempo permainan yang laju. So apa masalahnya... kita tak boleh buat ke? Apa tujuan ke Slovakia kalau bukan untuk bersaing dan mendapatkan banyak pengajaran.
Dunia bolasepak hari ini memang pentingkan fizikal ( lasak, bukan lembik) , taktikal dan kelajuan ( stamina/fitness). Dari tutur bicara head coach seolah-olah kita jauh mencapai standard untuk kompetetif bersaing. Kenapa tak boleh ? Korea boleh, Jepun boleh... kenapa kita tak boleh? dulu Korea dgn Jepun boleh kita laukkan dengan pelbagai masakkan kenapa sekarang terlalu jauh sangat ketinggalannya kita.
Disiplin (dalam dan luar padang) perkara paling asas kita lemah. Bola main sepak ja... stamina tak pro... tengok game kat tv lebih sikit jer baiknya dari budak sekolah bawah 18 main. Jadi sampai bila la sukan no 1 ni nak bangkit dan dibanggakan....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan