BEREHAT SEBENTAR

Jumaat, 28 Mei 2010

BANGGA KULIHAT....

Malam tadi ( khamis malam jumaat) lepas anta anak ke tiusyen aku bawalah isteriku dan anak2 yang tak tiusyen ke Wan seafood.... kebetulan isteriku berpuasa dan layanlah dia makan kat Wan seafood.... tiba-tiba aku di sapa oleh satu suara yang dah lama aku tak dengar dan jauh sekali aku jumpa dia... macam biasa dia panggil aku Rot.... lama tak jumpa andalah.... kata suara itu menyapa aku... terkujut jugak aku... siapa pulak yang sapa aku ni... aku pun dah agak lama tak ke Wan seafood ni.... kamunting timur dan lain-lain yang selalu aku pi minum2....
Bila aku paling jer... wah terkujut aku sekali lagi seorang insan yang kening bersambung.... dengan wajah yang jauh lebih ceria dan terurus... sedang melemparkan senyuman manisnya kat aku... isteri aku pun ikut terpegun dengan penampilannya yang agak berbeza kali ini...
Dengan berbaju oren seluar ketat hitam paras lutut.... terpancar 'senyum kecergasan' di raut wajahnya.... bukan dulu dia tak nampak cergas... tapi sekarang jauh berbeda kecergasannya.... jika dulu tiap-tiap aku jumpa dia tak kira siang ka malam ka penampilannya hampir sama.... ceria tapi tak seceria sekarang.... ramah tapi tak seramah sekarang.... tapi yang lebih hebat jauh lebih berseri sekarang..... mem aku pun berkata..." amboi beza sungguh nampaknya dia ini sekarang.... nampak lebih kemas ( bukan dulu tak kemas tp kureng sikit la, lebih banyak dengan baju kerja) walau dgn berbaju sukannya...." ... " haah... ya lah berbeza sungguh.... mungkin urat-urat darah kat mukanya yang dulu dah banyak tersekat dah kembali terbuka dan pengaliran darahnya dah berjalan lancar.... tu yang wajahnya bercahaya semacam jer.... dulu mungkin dia asyik serabut dengan kerja saja... sampai tak ada masa nak bereksesais macam sekarang.....
Betullah... kalau asyik sibuk... busy kerja-kerja.... duit-duit.... muka pun lama-lama sembab.... memang la duit banyak... tapi banyak juga urat-urat yang supply darah dah tutup laluan sebab bekalan tak sampai... jantung dah lemah... pam pun semakin penat... heh... berbalik kepada cerita sahabatku yang lama ku tak jumpa tadi.... katanya dia dah beroleh lesen.... lesen apa pulak dahhhh.... setahu aku dia ada lesen dah.... katanya dia dah takluk bukit tangki, bukit DO dan bukit apa tah lagi satu tu dan dia dah ada lesen katanya..... ooooo... baguslah kataku kat dia... aku dah tau pun dia dah dah buat lesen tu sebab aku dok monitor jugak.... dan dengan bangga lagi dia kata..." aku dah buat dari tapah ke cameron dan minum teh kat bharat teh".... ka apa ka nama kedai kat kawasan cameron tu... sekali lagi aku dah tahu pasal tu dan terpancar kebanggaan di wajah rakan aku ni.... mau tak bangga.... dari tapah naik ke cameron.... aku pun tak biasa buat lagi... rakan2 lain yang terlibat dah buat dan diarang berjaya.... tahniah.... apa yang best dan bangga sangat rakan aku yang sorang ni naik dari tapah ke cameron minum teh.... biasa la tu.... kalau nak tahu .... sebab dia bangga tu ialah dia dan rakan-rakan yang lain naik dengan berbasikal jer.... tu yang beza dengan orang2 lain yang naik dengan kenderaan berjentera.... dia orang naik kenderaan berkuderat.... tulang empat kerat.... bagus... bangga aku tengok kawan-kawan aku semua.... terbaru aku tengok kawan-kawan dah naik ke bukit frazer pulak dah..... hebat.... bertambah sihatlah semua kawan-kawan ni.... aku pulak semakin jauh tertinggal dan ketinggalan... entah kenapa aku ditinggalkan.... ( hehe...)
Mungkin satu hari aku akan ikut serta berkayuh.... sekarang tengah nak cari angin berkayuh.... berbalik kepada sahabatku yang aku jumpa di Wan seafood tadi... tak lama lepas dia khabarkan pendakiannya ke cameron dia pun minta diri untuk balik.... dengan bangganya dia berkayuh berbaju oren...( aku pun ada baju tu... CYCLING HAM MALAYSIA) dan kelihatan gayanya seorang atlit berbasikal sekarang meninggalkan jauh trademark KAMBINGnya... sebab JANGGUT pun sudah tadak.... tinggal misai jer.... hehe misai kucing... haha.... apakah kayuhannya kini sudah disertai YL sehingga menyebabkan dia menjaga penampilannya.... atau sahabat aku selaku jurulatihdanletih taiping sudah membentuk imej barunya ini..... itulah dia sahabat aku Jamil Takdak Janggut ( hehe still JTJ jugak...) bau kambing pun dah tak ada... yang ada bau mountainbike merida oldskooll juga milik coach... Jamil jugak nama dia.... mungkin JTJ sudah sedia kut untuk buat satu lagi kayuhan yang diidamkannya iaitu kayuhan balik ke kampung halamannya ( bunyi macam jauh hehe) di Parit Buntar.... alah apa sangat kan JTJ ke parit buntar tu... jalan landai jer.... naik cameron lagi hang boleh ... ni kan pulak ke P.Buntar....
Apa pun tahniah.... aku merindui kawan-kawan kayuhan.... aku memang dok monitor jer... and i'll be back..... kepada Jamil JTJ (jamil tadak janggut) tahniah khas aku untuk hang... penampilan yang lebih baik sekarang... kepada Jamil VZO tahniah kerana anda dah merubah penampilan seorang sahabat kita... hang memang hebat... lagi tuha lagi manjadi.... kada taho uyoh.... takutan ako nireng..... ilah kada hingkat ako handak mairingi.....
Jumpa nanti.... baju orenku dah lama tak mandi peluhku.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan